Anders Des Te Beter

Icoon

Anders zijn is toch hetzelfde

Culturele waanzin

gesprekken tijdens en na het fietsen

Op mijn fietstocht naar Italië was één van de metgezellen (S) een moslim. Hij was een vriend-van-een-vriend en ik kende hem niet zo goed. Samen reizen is daar goed voor.

S werd natuurlijk altijd maar uitgedaagd om zich te verdedigen, om de Koran te verdedigen, om zijn eetgewoonten te verdedigen enzovoort. Ik wou daar niet te hard aan meedoen, maar ik kon ook niet verhinderen dat ik bij de gesprekken betrokken werd.

Ik ben anti-gelovig en ik liet mijn bijdrage aan de gesprekken bij voorkeur daarop neerkomen. Ik ben net zo goed tegen christendom als tegen judaïsme en de islam als tegen elke andere verklaring voor het onverklaarbare. Ik geloof niet in Hogere Machten of in Het Sacrale of in Er-Moet-Toch-Iets-Zijn. Het menselijk verstand kan niet alles begrijpen (waar eindigt het heelal en wat komt er dan? Wanneer begon de tijd en wat was er daarvoor?) maar dat is op zichzelf geen bewijs dat God bestaat.

Ik herinner me drie keer dat ik me in dat soort gesprekken druk heb gemaakt.

Ten eerste is S racistisch anti-joods en ik heb hem daar direct op aangepakt. Mijn standpunt: ik ben tegen het beleid van Israel maar ik zie niet in dat iemand in het algemeen tegen Joodse mensen kan zijn. Alles wat jullie moslims tegen de joden hebben, dat hebben de meeste Belgen tegen de moslims. Dat je de Palestijnen wilt verdedigen tegen Israel, tot daar aan toe – maar weldenkende mensen zijn daarom nog geen Jodenhaters.

S wou ook voortdurend bewijzen dat de Koran beter is dan de Bijbel. De wetenschap kan bewijzen dat varkensvlees niet goed is, o ja en ook nog iets anders… In de Koran staat ergens iets over een oog, dat zoveel duizend facetten heeft (6000 ?) – welnu dat stond dus 1.500 jaar geleden in de Koran en nu zijn de wetenschappers erachter gekomen dat dat waar is. Blablabla.
Of de Koran nu beter is of slechter vond ik onbelangrijk. Maar op den duur was alles bijeen toch teveel bullshit. Het is niet omdat er juiste dingen in de Koran of de Bijbel staan dat je alles klakkeloos moet aanvaarden wat er in staat. Is het bijvoorbeeld ook wetenschappelijk bewezen dat een vrouw die buiten het huwelijk zwanger wordt, met stenen bekogeld moet worden tot ze sterft? Want dat staat blijkbaar ook in de Koran.

Ten derde vertelde S één van de eerste dagen dat hij eens geopereerd moest worden (ik denk aan zijn appendicitis) en toen kwam een verpleger om zijn schaamhaar af te scheren. Hij begon te zweten van de schrik. Gelukkig ging die man zijn beeper af en moest hij dringend weg; toen is er een verpleegster gekomen… Het duurde even voor ik door had waar het over ging. Ik dacht dat hij schrik had dat iemand aan zijn schaamhaar of aan zijn penis zou komen. Maar dat was het niet, het ging erom dat het een man was, en hij is toch geen homo. Als een mannelijke dokter niet aan een vrouw mag komen (anders wordt die vrouw een hoer) en ook niet aan een man die geen homo wil worden, dan kunnen jullie moslim-dokters alleen nog voor de homo’s werken, maar die willen jullie ook al helemaal niet…

Gearchiveerd onder:Denk, Gay, homo, , , , , ,

Geef een reactie

