Anders Des Te Beter

Icoon

Anders zijn is toch hetzelfde

Copycat zelfmoorden

Wordt de golf van zelfmoorden onder jonge holebi-tieners die de VS overspoelt, veroorzaakt door overdreven media-aandacht? Sedert het begin van dit schooljaar volgen de zelfmoordberichten elkaar op met een sneltreinvaart, en hulpverleners en opvoeders staan er machteloos bij. Sommigen denken dat de snelle opeenvolging verklaard kan worden door het copycat- of Werther-effect.

Wanneer iemand tot het uiterste getergd wordt en alle hoop verliest en dan leest over de wanhoopsdaad van anderen, kan hij dit gaan zien als een oplossing voor zijn problemen. Sommigen denken zelfs dat zo’n jongen zichzelf troost met de gedachte dat hij uiteindelijk in de media wel de positieve aandacht en genegenheid zal vinden die hij in het echte leven vruchteloos zoekt.

Zowel de conservatieve als de liberale pers in de VS besteden er in ieder geval volop aandacht aan. In de rechtse media (vooral FOXnews) komen bovendien de conservatieve kerken aan het woord die jonge holebi’s aanmoedigen om voor een hetero-leven te kiezen (in plaats van voor de zonde)… Er gaan al stemmen op die deze media beschuldigen van het uitvergroten van de zelfmoorden met de uitsluitende bedoeling om het copycat-effect te bekomen. Hoe meer zelfmoorden, hoe beter. Dan worden de ouders nog meer bang. Dan zullen ze hun kinderen nog meer weghouden uit de buurt van homo’s. Dan zullen ze alles doen om hun kinderen van dat “ongoddelijke pad” weg te halen.

Zoals bekend bestaat er in België en in de meeste Europese landen een afspraak onder de media om zelfmoord, zeker van jongeren, uit de sensatiepers te houden. Individuele zelfmoorden worden niet uitvergroot, met de bedoeling het copycat-effect te voorkomen.

Het copycat-verschijnsel is al honderden jaren bekend. Toen de 24-jarige Duitse schrijver Goethe in 1774 zijn boek “Die Leiden des jungen Werthers” (Het verdriet van de jonge Werther) publiceerde, dat eindigt met de zelfmoord van de hoofdfiguur, ontstond er een ware epidemie van zelfmoorden onder jonge mannen, die allemaal op gelijkaardige manier (met twee pistolen) zichzelf het leven benamen. Dit Werther-effect heet sedert 2001 het “copycat-effect”, naar de in dat jaar geslaagde proef van het klonen van een kat.

Onderzoek naar het effect (Media coverage as a risk factor in suicide, 2003) leverde volgende bevindingen op:

  • de publicatie over een zelfmoord van een celebrity levert 14,3 keer meer nieuwe zelfmoorden op dan de zelfmoord van een onbekend iemand;
  • de publicatie over een reële zelfmoord levert 4,03 keer meer copycat-effect op dan een zelfmoord in een werk van fictie (roman of film);
  • zelfmoord in een tv-serie was 82 keer minder effectief dan een zelfmoordbeschrijving in een krant.

Ik heb niet de neiging om in deze blog de ellende uit te vergroten. Misschien is hier wel mijn overlevingsdrang aan het werk. Maar anderzijds is het voor ons Europeanen ook gewoon zoveel gemakkelijker. Op de schaal van “It Gets Better” zijn we hier toch al wat verder in de goede richting opgeschoven.

Gearchiveerd onder:Gay, homo, , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: