Anders Des Te Beter

Icoon

Anders zijn is toch hetzelfde

Verstoppertje in het Museum

Paul Cadmus (VS, 1904-1999): What I Believe (1947)

In het National Portrait Museum (VS, Washington DC) loopt tot 13 februari een interessante tentoonstelling, Hide/Seek (verstoppertje), over de voorstelling van vervagende seksuele grenzen in de Amerikaanse schilderkunst.

“Hide/Seek” considers such themes as the role of sexual difference in depicting modern America; how artists explored the fluidity of sexuality and gender; how major themes in modern art – especially abstraction – were influenced by social marginalization; and how art reflected society’s evolving and changing attitudes toward sexuality, desire, and romantic attachment.

Paul Cadmus’ schilderij uit 1947, “What I Believe” is een soort manifest van hoe Cadmus de wereld ziet op seksueel gebied. Rechts op het schilderij de grauwe en ongelukkige hetero-werkelijkheid, met vernieling en horror, de slechterikken uit de Tweede Wereldoorlog: Hitler, Mussolini en Stalin. Links op het groene gras, met schaapjeswolken en vogels in de septemberlucht, gelukkige liefdevolle homo-paren.

Cadmus groeide op in Manhattan en was gefascineerd door zeelui, waarom hij dan ook vaak rondhing in de havenbuurt. Hij was zelf een aantrekkelijke jongen en veel matrozen wilden wel een nummertje met hem maar hij was daar niet aan toe en hij was ook nog te beschaamd voor seks. Als twintiger reisde hij wel doorheen Europa met zijn vriend en geliefde Jared French, die hem ertoe aanzette om voltijds schilder te worden. Toen ze terug waren in New York vormden ze een genootschap van homoseksuele kunstenaars, en Cadmus was aanvankelijk zowel schilder als model voor andere schilders. De laatste 35 jaar van zijn leven was zijn levenspartner Jon Anderson.

Filed under: Gay, homo, , , , , , ,

Plaats een reactie