Anders Des Te Beter

Icoon

Anders zijn is toch hetzelfde

De misdienaar die het zelf wilde

Het was in de zestiger jaren. Mijn vader moest een tweede baantje nemen om rond te komen, en dat was in de lokale bioscoop die eigendom was van de parochie. Mijn moeder deed de kassa en ik verkocht snoep tijdens de pauze. Mijn vader was diep godsdienstig. Op de dag dat de blikken met de filmrollen arriveerden knipte hij alle passages uit de film waarin een kus te zien was, of zelfs maar het beeld van een slaapkamer. Hij wist het niet maar meestal zat ik beneden in de zaal mee te kijken naar de onversneden versie. Ik moest daarna de projectiekamer opvegen. Ik bewaarde zorgvuldig de weggeknipte stripjes en in mijn slaapkamer hield ik ze dan weer tegen het licht. Echte Cinema Paradiso.

De ouders konden in volle vertrouwen hun kinderen naar de bioscoop sturen. Voor het begin van de film ging een priester voor het doek staan om ons 10 weesgegroetjes te laten opzeggen. De kerk was het centrum van ons leven en ik was de leider van de misdienaars. We hadden allemaal een kaart waarop de priester iedere keer zijn paraaf zette wanneer we een mis gediend hadden. Als we 20 parafen verzameld hadden kregen we een prijs: snoep, of een voetbal. Als je op zondag niet naar de mis ging, mocht je niet mee voetballen of op het sportveld komen.

Nog voor ik wist hoe seks eraan toe ging, wist ik al dat het een zonde was. Ik biechtte het voortdurend. Er waren 7 priesters in de parochie en ik ging om beurt bij een andere biechten, zodat het niet opviel dat ik steeds maar seks misdaan had. Ik zei altijd dat ik slechte dingen gedaan had achter mijn moeders rug.

Het begon toen een andere misdienaar van mijn leeftijd me meenam naar een kamer in het jongerenlokaal. Hij legde mijn hand op zijn lul en leerde me hoe ik het moest doen. Ik hield ervan en ik wilde het iedere keer doen als het kon. Al gauw waren er nog andere misdienaars in onze groep. Onze katholieke activiteiten liepen meestal uit op dit soort van pretjes tot op een dag, toen een van de grotere jongens begon te spuiten en iedereen doodsbang werd van wat er gebeurd was.

Toen ik een jaar of tien was zat ik een keer in de bioscoopzaal op de achterste rij en een van de priesters zat naast mij. Hij was de jongste van de zeven, misschien 25 of 30 jaar oud, en hij moest toezicht houden. De andere misdienaars zaten verspreid in de zaal. Ik voelde zijn knie tegen mijn been. Ik trok mijn been niet terug. Het gaf een erg lekker gevoel, heel de film lang. De week daarop weer van dat, alleen drukte ik wat harder. Ik begon tegen hem aan te leunen. (Lees verder)

Gearchiveerd onder:Gay, homo, , , ,

Geef een reactie

